Gå til hovedinnhold Gå til søk

KPI og andre greske ord og uttrykk

Se for deg dette; Du sitter på et bransjetreff eller en næringslivsmiddag i en eller annen sammenheng, det er god stemning, du henger med på alt de store i bransjen snakker om, du føler du er med på utviklinga som foregår og har generell kontroll på tilværelsen.

Så smeller det.

De begynner å snakke om KPI’er og hvordan disse blir overvåket med en API som hele tiden henter ut live-data fra regnskapet.

Stille ser du ned i fatet, spiser maten og tar deg en munnfull mens du nikker og sier deg enig i hvor enkel hverdagen har blitt. Hjernen jobber på høygir, mens du febrilsk prøver å finne ut hva de snakket om.

Med en gang du kommer hjem, begynner du å google og kjenner på den ekle følelsen i magen om at du er lysår bak de andre!

Hva nå da?

Vel, det er kanskje ikke så ille som du tror. Du bare utnytter ikke mulighetene som ligger i regnskapet.

Hver måned betaler du mange tusen for en tjeneste som du ikke utnytter verdien av. Samtidig sitter du kanskje med følelsen av at du betaler for mye for dette? Jeg skal være den første til å være enig med deg at det da virker dyrt. Men når du først har denne tjenesten der, som du betaler masse penger for – hvorfor ikke utnytte mulighetene knyttet til denne?

Mitt råd er derfor; Begynn å bruk regnskapet, hold det oppdatert og legg litt tid i å forstå hva som ligger bak tallene, ikke bare styr selskapet ut fra saldo på bankkontoen din. Du vil etter hvert oppdage at det ligger et ubrukt multiverktøy her som du kan bruke til det aller meste.

Tør derfor å utfordre regnskapsføreren din;
«Jeg har hørt om faktureringsgrad. Hva er dette og hvordan ser denne ut for meg?»
«Hva er kostprisen for hver time jeg fakturerer ut?»
«Jeg vil at vi om 3 år har nådd denne milepælen. Hvordan kan jeg overvåke dette?»

En årvåken regnskapsfører vil da invitere deg på et møte, der dere sammen legger en plan på hvordan dette gjøres fremover. Ikke bare vil du få valuta for det du betaler for, men du vil på neste bransjetreff eller næringslivsmiddag være med på diskusjonen og føle at du har kontroll på hva de snakker om!  

Hva er så en KPI?

Joda, dette er ikke så innviklet som det høres ut for.

Det er en forkortelse for Key Performance Indicator, og er kort og godt et mål du setter for deg og din bedrift. Noen er allment brukt av de fleste bransjer, som resultatgrad og dekningsgrad, mens andre er mer aktuelle for enkelte bransjer enn andre. Det viktigste er at disse viser deg en indikasjon på hvordan din bedrift har det, og at dere kan identifisere svake punkter før disse påvirker regnskapet i høy grad.

I dag går det fort fra det ene til det andre, og da er det viktig at du klarer å henge med og ikke kommer halsende tre steg bak. Dersom du har en skreddersydd rapport som er tilpasset deg og din bedrift, vil du på en mye raskere og enklere måte kunne kontrollere omgivelsene dine og snu deg kjapt slik at du klarer å henge med i markedet.

Vi kan hjelpe!

I Merkantil Consult er vi flere ansatte som kan bistå deg og din bedrift. I tillegg har vi to dedikerte ansatte som kan bistå deg med spesialrapporter som kan gjøre din hverdag enklere, og du kan overvåke progresjonen for å nå dine mål.

Vi jobber alltid for at du som kunde skal føle trygghet og at du får merverdi i de tjenestene vi leverer! Ta kontakt med oss for en uforpliktende kaffeprat!



Artikkelen er skrevet av spesialrådgiver Stina Engesbakk ved Merkantil Consult.

 

Stina Engesbakk

Spesialrådgiver